Nau mai Haere mai ki Aotearoa, Welcome to New Zealand!

17 februari 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Na een reis om de halve wereld ben ik een paar dagen geleden eindelijk aangekomen in - zoals de Maori het noemen - Aotearoa, het Land van de Lange Witte Wolk. Nog nooit ben ik zover van huis geweest en, volgens mij, kan het ook niet veel  verder.

Het 2e gedeelte van mijn reis naar NZ, is me achteraf reuze meegevallen. Máár, tijdens het  laatste stukje van Auckland naar Dunedin, zat ik wel heftig te knikkebollen.

De eerste indruk van NZ kan ik alleen maar omschrijven als gastvrij en vriendelijk. De immigratie- en douane-ambtenaren, de taxi-chauffeur uit Samoa, die me gelijk een soort sightseeing-tour geeft én de eigenaresse van het kleine motel, dat ik voor 3 nachten mijn thuis ga noemen: iedereen heet me welkom op zijn/haar eigen manier. Mijn eerste onderkomen heet 'Bluestone on George' en ik heb er een heerlijk studiootje, van alle gemakken voorzien. Alleen nog even de koelkast vullen en ik ben klaar voor ongetwijfeld een gebroken nacht. En dan gaat bij mij, na 24 uur wakker zijn, het licht uit. Wonder boven wonder slaap ik vrijwel de hele nacht door en ben ik helemaal uitgerust voor mijn eerste échte dag Dunedin. Dus mijn favoriete VS-gympen aan, rugzak met reisgids en camera mee en factor 50 op mijn gezicht ( NZ heeft, volgens de Otago Daily Times, het hoogste aantal melanoom-patiënten, dus oppassen geblazen!).

Dunedin (Keltisch voor Edinburgh) is officieel in 1848 door Schotse kolonisten gesticht ( de Maori waren hier natuurlijk al veel langer). Deze gezellige stad ligt heel mooi gedrapeerd op de heuvels rond de Otago Harbour en aan het begin van het Otago schiereiland. Moderne gebouwen staan naast prachtige, goed onderhouden huizen en bouwwerken uit de Victoriaanse tijd en er is veel groen. Straatnamen doen inderdaad denken aan Edinburgh en natuurlijk Engeland: George Street, Princes Street en er is  een St. Paul's Cathedral én een Scottish shop. In het centrum van het stadje staat ook een Cadbury fabriek, het beroemde Engelse chocolade merk. Helaas is net bekend geworden, dat deze 100-jarige  fabriek zijn deuren gaat sluiten: 362 mensen op straat en een klap voor Dunedin.

Er wonen hier ongeveer 120.000 mensen, van wie zo'n 20.000 studenten uit binnen- en buitenland (o.a. uit de Pacific, zoals Samoa), want Dunedin heeft een gerenommeerde universiteit. Ik heb een aantal studenten ontmoet tijdens mijn vlucht hiernaar toe. Ze kwamen terug van hun zomervakantie, uitgerust en klaar voor het nieuwe academische jaar.

Studenten maken een stad vaak levendig en dat is in Dunedin niet anders. Er hangt een heerlijk relaxte sfeer en ik heb keuze uit talloze restaurantjes en koffie-tentjes, waar ik mijn dagelijkse cappuccino kan drinken en het lokale nieuws kan lezen om bij te houden wat er hier zoal gebeurt en speelt. Misschien hebben jullie al iets gelezen over bosbranden in NZ. Die zijn op dit moment nogal heftig in de buurt van Christchurch. Bij het blussen is tragisch genoeg een helicopter-piloot omgekomen. Tot nu toe hebben ze de brand nog niet onder controle.                                                               Na een hele dag rondstruinen, lunchen in het zonnetje en met zeker meer dan 10.000 voetstappen op de teller, heb ik absoluut een goede indruk gekregen van dit charmante plaatsje.

Vandaag, dag 3 van mijn verblijf in Dunedin, ga ik een Wildlife Tour maken op het Otago schiereiland op zoek naar albatrossen en pinguïns. Het is opnieuw een stralende dag met een strakblauwe hemel....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Laura:
    17 februari 2017
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen. Geniet van het prachtige land!!
  2. Tineke:
    17 februari 2017
    Aah wat klinkt dat heerlijk. Hier is het grauw en vochtig... Geniet!!
  3. Hannet:
    Wat een mooi verhaal...
    Krijg een beeld van de sfeer!
    XH
  4. Puck:
    17 februari 2017
    Wat heerlijk allemaal! Geniet van de Wildlife tour, ik ben benieuwd naar de foto's. Xxx
  5. Gerda en Per Bibow:
    17 februari 2017
    Stuurde net een W-app en was benieuwd naar een nieuw verhaal en here it is!
    Ben blij dat je 2e deel van de reis goed is verlopen en je warm welkom werd geheten! Een mooie start.
  6. Titus:
    17 februari 2017
    Ook ik met een "cappuccinotje" lees je verhaal en ik ben erbij!!!!
    Heerlijk Najla
  7. Geeke:
    17 februari 2017
    Wat heerlijk plastisch geschreven. Ik zie je lopen en genieten.
    Geniet van de warmte en de zon. Hier nu grijs en regen.
  8. Wil:
    17 februari 2017
    Fijn dat je zo geniet Najla en wat een mooi verhaal!
  9. Els Maastricht:
    17 februari 2017
    Heerlijk om zo door je te worden meegenomen op je reis, in gedachten schuif ik aan je tafeltje voor ook een cappuccino. Ik probeer me voor te stellen dat je duizenden kilometers onder mij daar rondloopt, iets dat me als kind al bijna niet lukte, want dan valt die ander van de wereld af. Het is donderdag, mijn vrije dag en ben aan het opruimen, buiten is het grijs maar relatief warm, gisteren was het in Maastricht zelfs 17 graden. Ik voelde de lente, het licht, het geluid van de vogels weer. Ook druk bezig met de carnavalsoutfit, gaat een combinatie worden van iets Japns/Russisch, een Russische geisha dus. Fijn dat de mensen lief zijn, geniet van je verdere avonturen. Ik ben benieuwd naar je foto's. Liefs
  10. Evelien:
    17 februari 2017
    Goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen . Ik kijk al uit naar de mooie foto's die je op dat eiland gaat maken !
  11. Najla:
    17 februari 2017
    Wat ontzettend leuk, om al jullie reacties te lezen. Heb echt het gevoel dat jullie met me meereizen!!
    Net terug van een fantastische dag. Het verslag en de foto's komen eraan.
    Hoop dat de vroege lente gaat doorzetten in de Lage Landen.
    En Els Maastricht: geniet van het carnaval als Russische geisha. Ben benieuwd naar je outfit!
    Liefs voor jullie allemaal van Down Under
  12. A.busquet:
    17 februari 2017
    Leuk om je reis mee te maken,ik geniet met je mee!!
  13. Mary Michels:
    17 februari 2017
    Wat een prachtig verhaal. Ik hoor gewoon, dat je er erg van geniet. Veel plezier nog.
  14. Pia:
    17 februari 2017
    Na een giga lange reis en jetlag, eindelijk genieten in een
    prachtige natuur met zoveel vriendelijke en aardige mensen.
    Jij heerlijk genieten aan de andere kant van de wereld, terwijl
    wij hier door je leuke uitgebreide reisverslag, op afstand met
    je meereizen!! Top Najla dat je deze reis maakt, pas goed op jezelf! X
  15. Sanny:
    17 februari 2017
    Oh Najla, ik kan me zo voorstellen hoe heerlijk het is om er te zijn!
    Heerlijk om je verslag te lezen, omdat het mijn vakantie in 2011 in NZ weer helemaal tot leven brengt. Super.
    Dank je en eindelijk kunnen we weer een beetje een balletje slaan op de Heelsumse. ⛳️
    Tot vlug, lieve groet van Sanny
  16. Kitty jalink:
    17 februari 2017
    Wat heerlijk om weer jouw reisverslagen te mogen lezen! Even wegdromen van verre oorden.
    Liefs, Kitty
  17. Ans ballast:
    17 februari 2017
    Geweldig verhaal. Hier de bosbranden volop in het nieuws.
    Fijn dat je er zo vangeniet en wij met jou. Leuk geschreven. Lffs