Nieuw Zeeland, ik kom eraan....!

13 februari 2017

Met een voor 5 weken ingepakte reistas, Netflix films (dank je, Puck) en de nodige boeken op mijn I-Pad plus heel veel goede-reis-wensen en uitgezwaaid door Tineke (zus), Gerard (zwager) en Monique (vriendin), ben ik begonnen aan mijn nieuwe avontuur.

Door hevige sneeuwval op Schiphol vertrekt mijn vlucht met 3 uur vertraging. Maar dan laat ik letterlijk de Nederlandse winter achter me en sta ik 11 uur later in een totaal andere, maar voor mij niet helemaal onbekende wereld: Hongkong met zijn opeengepakte flatgebouwen en enorme drukte.

Ik heb besloten om hier een tussenstop te maken en zo de lange reis van ongeveer 25 uur naar Dunedin (NZ) wat aangenamer te maken. Bovendien overbrug ik hier al 7 uur tijdsverschil. Daar komen in NZ nog eens 5 uurtjes bij, waardoor ik straks dag en nacht ga omdraaien.

In Hongkong is het ook winter, maar met zo'n 19 graden mild en aangenaam.

Op mijn 'vrije' dag hier neem ik de stampvolle metro naar de haven van Kowloon, op zoek naar het ICC gebouw, waar zich het Sky100 Observation Deck bevindt. Met veel omzwervingen wordt mijn geduld beloond en heb ik op een hoogte van 393 m een schitterend uitzicht over deze bijzondere stad.

Iedere keer als ik hier ben, verbaas ik me over de enorme tegenstellingen: super-de-luxe shopping malls naast armoedig uitziende flatgebouwen waar het wasgoed aan de gevel hangt te drogen, terwijl op de straten het verkeer voorbij raast; exquise restaurants naast lokale eettentjes. Maar vooral verbaas ik me over de hoeveelheid mensen, die hier wonen: ruim 7 miljoen! En daarbij zijn de toeristen niet meegeteld.

Na 2 dagen hier verheug ik me dan ook op de rust, de ruimte en de natuur van Nieuw Zeeland. Met zo'n 1 miljoen inwoners op het Zuider eiland kan het verschil met Hongkong niet groter zijn.

Morgen wordt een lange reisdag: eerst van Hongkong naar Auckland en vandaar naar Dunedin. Maar ik heb er zin in! Dus: see you down under!

1. Els:
    13 februari 2017
    Lieve Najla, wat een mooi begin!
  2. Geeke:
    13 februari 2017
    Jouw reis kon niet winters starten met een sneeuwlaag! Wel vertraging maar gelukkig toch weggevlogen. Zondag lag hier nog meer sneeuw! Gelukkig schijnt hier nu de zon en lijkt de winter bijna voorbij.
    Jouw fot's van Hongkong geven een goed beeld van de contrasten in die groete drukke stad. Veel reisplezier verder en tot in NZ waar de rust heerst.
  3. Gerda en Per Bibow:
    13 februari 2017
    Lieve Najla, we volgen je op de voet vanuit Noorwegen. Prachtig contrast met sneeuw in NL en een blauwe lucht in HGK. Goede reis verder. P enG.
  4. Ruud:
    13 februari 2017
    Een goed begin is het halve werk!
    Leuke foto's ook. Goede reis naar NZ en tot gauw!!!
  5. Hadewich:
    13 februari 2017
    Goed van je te horen Najla! Een mooi maar heftig begin! Op naar de rust van Nieuw-Zeeland. Ben benieuwd hoe t daar is. Goede reis verder en veel plezier (en doe voorzichtig - zou mijn moeder gezegd hebben ), liefs Hadewich
  6. Wil:
    13 februari 2017
    Lieve Najla, mooie foto's van Hongkong. Goede reis naar NZ!
  7. Inez Schipper:
    13 februari 2017
    Ha Najla, het grote avontuur is begonnen!! Van hier in de sneeuw, nu naar de warmte:) Heerlijk!!
    Wat een drukke stad Hongkong, nu naar de rust en mooie natuur in new Zeeland!! Wij gaan mee genieten met jou:) veel plezier op je ontdekkingsreis xx
  8. Janny:
    Hoi Najla,
    Leuk om het begin van jouw grote reis te lezen. Prachtige foto's van een druk begin in een te drukke stad. Heel veel plezier in NZ. Geniet van de mooie natuur en de rustmomenten.
  9. Els Maastricht:
    13 februari 2017
    lieve Najla, de kop is eraf, je ziet er goed uit en aantal prachtige foto's al. Ik reis met je mee in gedachten. lieve groet
  10. Rinske:
    13 februari 2017
    Lieve Najla, een ontzettende mooie reis gewenst. Na het drukke Hongkong is het bijna tijd voor de rust in NZ :)
  11. Evelien:
    13 februari 2017
    Jammer van de vertraging op SPL , maar morgen heerlijk door naar rustig NZ en lekker weer !
    Goede reis !
  12. Ilona:
    Lieve Najla,
    Bijzonder wat je gaat doen!
    Heerlijk om op deze manier met je mee te reizen.
    Vanuit Italie een hartelijke groet en we volgen je graag
    Heel veel plezier.
    Liefs
    Ilona
  13. Titus:
    13 februari 2017
    Ohhh wat heerlijk Najla!! Lekker genieten en foto's maken! Alles in je opnemen en dat alles zonder haast! Fantastisch!!!
    Fijn om een beetje met je mee te reizen!
  14. Nathalie & Henkjan:
    Lieve Najla,
    Leuk dat de reis nu echt begonnen is. Super dat we zo op de hoogte blijven! Heel veel plezier en lekker genieten!!
  15. Eit:
    Lieve Najla,
    Eindelijk is jou mooie reis begonnen.
    Geniet ervan.......
    En wat kan jj toch mooi schrijven.
  16. Nelly:
    Lieve Najla,
    Winter/zomer, koud/warm, stad/vrije natuur, drukte/rust: de tegenstellingen kunnen niet groter zijn op deze reis!
    Fijn om weer met je mee te reizen en met je mee te kunnen genieten!
    En ik verheug me op je verdere verhalen en op je mooie foto's!!!
  17. Gerda, Bennekom:
    Lieve Najla,
    Wat heerlijk voor dat nu eindelijk zo ver is. En van een winterlandschap even afscheid genomen en in een heel ander klimaat terecht te komen.
    Ik wens je een hele mooie en bijzondere reis met veel fijne en mooie dingen.
  18. Ans ballast:
    Hoi Najla.
    Wat een leuk verhaal. Hier de sneeuw nu ook weg. Stralende dag. Maar geen drukte van belang. Hong Kong lijkt me bijzonder maar wel druk. Leuk om zo met je mee te reizen. Heel veel Lffs van hier.
  19. Tineke en Wim:
    Lieve Najla,
    Je eerste verslag was weer helemaal fantastisch en met leuke foto's. Fijn dat je ons weer laat meegenieten van je reis.
    Lieve groet. W & T.
  20. Bertha De Vries:
    Hallo Najla,
    Wat een mooi reis verslag. Goed dat je eerst een stop over in Hong Kong gemaakt hebt, het contrast is inderdaad enorm.
    Zie uit naar het volgend verslag.
    Lieve groet Bertha.
  21. Trudy:
    15 februari 2017
    Lieve Najla, wat fijn om op deze manier een reis verslag van jou te lezen! Overigens wat kun jij goed schrijven!
    Ik hoop dat je goed aangekomen bent Nieuw Zeeland en al een beetje bijgekomen bent van de lange reis! Liefs en tot het volgende verslag,Trudy
  22. Jan:
    16 februari 2017
    Ha Najla,

Hoe staat het er voor? Al over je jetlag heen en begonnen met de tour? We horen hier berichten over bosbranden bij Dunedin. Heeft dat nog invloed op je reisschema? Hoop gauw weer van je te horen!

Jan
  23. Puck:
    17 februari 2017
    Lieve Najla,

Graag gedaan, ik hoop dat je wat aan je Netflix hebt! En wat heb je dit ontzettend leuk geschreven. Op naar Dunedin!

Kus
  24. Attie van Liere:
    17 februari 2017
    Vandaag 17/2 voor het eerst je mail gekregen, hartelijk dank.
    Dat is echt genieten, en ik geniet ook op afstand met jou mee.
    NZ daar ben ik nooit geweest, wat wat ik zo lees lijkt het mij fantastisch.
    Een hele fijne vakantie gewenst, en ik hoor graag je verdere avonturen.
    Lieve groet Attie