Albatrossen, zeeleeuwen, zeehonden en pinguïns....

18 februari 2017 - Otago Peninsula, Nieuw-Zeeland

Wat heb ik op mijn laatste dag in Dunedin een fantastische dag gehad!                         Ik werd om 13.00 opgehaald  voor een z.g. Wildlife Tour op het Otago schiereiland.       Dunedin wordt wel de Wildlife Capital van NZ genoemd en dat komt omdat je op een relatief korte afstand van de stad daadwerkelijk wildlife kunt zien. Normaal gesproken moet je toch een behoorlijk stuk rijden voor zoiets, maar niet hier.                                   Met een heel gezellig en klein internationaal gezelschap toeristen werden we via een prachtige weg over het schiereiland naar de boot gereden, die ons een uur lang ging rondvaren op zoek naar albatrossen, cormoranten en zeehonden.                                Het Otago schiereiland heeft de enige kolonie albatrossen ter wereld, die op het vaste land paren en broeden. Normaal gesproken doen ze dat op eilanden, waar geen mensen komen. Maar in 1938 hebben de eerste albatrossen deze plek 'goedgekeurd' en sindsdien komen ze iedere keer weer terug om zich hier voort te planten.  Wisten jullie, dat albatrossen 80% van hun leven op het water en in de lucht doorbrengen? Ze komen alleen aan land voor de voortplanting. Een paartje blijft altijd bij elkaar en ze worden gemiddeld 25 jaar oud.  Kortom, het leven van de albatros is werkelijk fascinerend. Ik had nog nooit een albatros 'live' gezien, alleen in een documentaire. Om deze vogel met een spanwijdte van 3,5 meter te zien vliegen, te zien starten en landen op het water is werkelijk prachtig. Behalve albatrossen zagen we ook een kolonie cormoranten en een groep zeehonden met jongen.

In  het 'Royal Albatros Center' hebben we naderhand nog een mooie film plus uitleg gekregen over het nuttige werk, dat de Rangers hier doen om de albatros te helpen overleven. Indrukwekkend. Op dit moment hebben de albatrossen jongen en via een webcam kun je 24/7 een albatros en haar jong volgen op http://www.doc.govt.nz/royalcam. Dit voor de vogelliefhebbers onder jullie. Deze bijzondere vogel heeft mijn hart gestolen.

Intussen heb ik kennis gemaakt met een gezin uit Nieuw Zeeland, Duitse toeristen, een  leuk Nederlands echtpaar en onze maritiem bioloog en gids David. Ook al reis ik in mijn uppie, ik heb heel veel aanspraak. We wisselen informatie uit en genieten met elkaar. We voelen ons allemaal bevooorrecht.

Van het 'Royal Albatros Center' ging het verder naar het strand van het schiereiland en wat hadden we een geluk: pinguïns en zeeleeuwen kwamen uit de zee het strand op of lagen er al heerlijk te relaxen. Ze zeggen wel eens: "Als engelen reizen, schijnt de zon". Nou, vandaag voelde ik me dat engeltje.

Om 22.00 was ik weer 'thuis'. Ik ben nog maar 1 week op pad en heb nu al zoveel indrukken. Morgen pak ik de bus naar Te Anau. Nu eerst lekker slapen en nagenieten van een prachtige dag!

1. Wil:
    17 februari 2017
    Oh wauw Najla, wat indrukwekkend, ik ga snel kijken naar de albatros en haar jong! Dank voor dit moois!
  2. Janny:
    17 februari 2017
    Najla, wat een prachtig verslag van deze 3 dagen,mooie foto's en ja de albatrossen zijn indrukwekkende vogels . Geniet verder van deze bijzondere reis.☘
  3. Ans ballast:
    17 februari 2017
    Wat een leuk verhaal. Wat kun jij leuk schrijven.zeker indrukwekkend en zo veel in een week.
    Leuk dat je het naar je zin hebt.
    Geniet lekker verder en ik hoor het graag. Lffs
  4. Gerda en Per Bibow:
    17 februari 2017
    Die tekst kun je wel naar Trump zenden, maar of het helpt?
    We reizen verder met je mee naar Te Anau. Ben vlij dat ik de N-Z gids al in huis heb! Goede reis verder en hopelijk weer veel lieve mensen op je pad!
  5. Ilona:
    17 februari 2017
    Geweldig, jij kunt echt straks een mooi fotoboek maken en de tekst is al klaar.
    Fijn dat je zo geniet!
  6. Ruud:
    17 februari 2017
    Mooi verslag van een prachtige dag! En wat grappig: je hebt het geschreven op 18 februari 2017 en ik heb het gelezen op de 17e !!! Rare dingen die tijdzones en datumgrens...!
  7. Ruud:
    17 februari 2017
    Net ook even naar het albatrosnest gekeken. Wat een joekels, die albatrossen!!!
    Lekker fris windje daar ook trouwens!
  8. Najla:
    17 februari 2017
    Een albatros weegt tussen de 8 en 12 kg en kan een snelheid halen van wel 150 km/u!
    Maar daar heeft hij wel wind voor nodig. Geen wind, dan wordt er niet gevlogen.
  9. Mayke Dijkman:
    18 februari 2017
    Lieve Najla, ben gisteren aangekomen in LA. Het is hier nu midden in de nacht en lig wakker. Maar hoe kun je fijner wakker liggen dan met het lezen van jou geweldige stukjes en te genieten van jou prachtige foto's!!! Wat fijn dat de reis zo goed verlopen is maar vooral dat je je zo thuis voelt in NZ. Dat je ruimte hebt om zo te genieten en open te staan voor alle mooie fijne indrukwekkende dingen die op je pad komen. En dat ik er dan ook nog van mag mee genieten.
    Ik verheug me op het volgende verhaal.
    Knuffel van ❤2❤
  10. Najla:
    18 februari 2017
    Wat hebben we nu een groot tijdsverschil! Jij -9 en ik + 12!!
    Ben al aardig aan het andere ritme gewend. Net terug van heel gezellig eten met een Amerikaanse oudere backpacker! En jij moet nog gaan ontbijten!! Het blijft bijzonder, die tijdsverschillen.
    Heb een goede en rustige vlucht terug naar AMS!
  11. Jan:
    Ha Najla,

Meteen de link aangeblikt om de albatros met jong te zien. Helaas! Zwart beeld, want ik was even vergeten dat het nacht is in Nieuw-Zeeland! Ha, ha. Gelukkig staan er ook korte filmpjes met hoogtepunten op de website. Genieten is dat, zeg! We blijven je volgen!

Jan
  12. Marijke:
    18 februari 2017
    Najla, wat leuk om mee te mogen reizen met jou. Veel herkenbaars van onze eigen reis 6 jaar geleden. Geniet van dit bijzondere land.
  13. Najla:
    18 februari 2017
    Ja, Jan, die albatrossen zijn geweldig.
    Wat betreft die bosbranden: ik zou met een trein van Greymouth naar Christchurch gaan, maar die is gecanceld. Ga nu met de bus. En dat werkt perfect.
    Groetjes voor jullie alle 2
  14. Mary Michels:
    19 februari 2017
    Wat een prachtig land. Je zult wel heel veel indrukken te verwerken krijgen.
    Tot later.
    Lieve groet.
  15. Inez Schipper:
    20 februari 2017
    Hallo Najla, wat een prachtig land met zoveel verschillen!!
    Wat een vogels die Albatrossen :) wauw wat groot!!
    Fijn dat je zo geniet