Glowworm Caves en Doubtful Sound

19 februari 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Een comfortabele Intercity bus heeft me in 4,5 uur van Dunedin naar Te Anau in het z.g. Fiordland gebracht, d.w.z. van oost naar west. Een mooie tocht, waarbij je geleidelijk aan het landschap ziet veranderen: de heuvels worden ineens bergen.

Tijdens deze busrit ontmoet ik Peggy, een net gepensioneerde 70-jarige Amerikaanse psychotherapeute uit Chicago, die in haar eentje bezig is met een 1 jaar durende, low budget reis om de wereld. Over stoer gesproken. We raken aan de praat en besluiten om 's avonds samen in Te Anau wat te gaan eten. Zo gezegd, zo gedaan. Allerlei onderwerpen komen voorbij en niet in de laatste plaats haar bezorgdheid over Trump. Ik laat haar de video van Arjen Lubach zien...Helaas moeten we daarna alweer afscheid nemen, want we hebben allebei verschillende activiteiten geboekt.

Met een heerlijke nacht slapen in mijn nieuwe B&B achter de rug, ben ik klaar voor een nieuwe dag NZ. Tijdens het ontbijt maak ik kennis met het sympathieke echtpaar Jan en Edith uit Boekelo. Opnieuw komen interessante informatie en leuke gespreksonderwerpen voorbij met voor mij totaal onbekende mensen. Maar we hebben allemaal iets gemeen en dat is de passie om te reizen en dit land te verkennen.

Mijn eerste activiteit in Te Anau is een bezoek aan de Glowworm Caves. Zonder enige kennis van zaken  over gloeiwormen ga ik mee op deze tour. Eerst met een boot 25 minuten over Lake Te Anau naar de ingang van het grottenstelsel, daarna uitleg over de gloeiwormen en vervolgens met een klein gezelschap in een bootje door de grot. Het is pikdonker, maar boven ons zien we a.h.w. een sterrenhemel van lichtjes: de hongerige gloeiwormen, die met hun lichtgevende staartjes insecten proberen te lokken. Een fascinerend schouwspel.

Het is absoluut de moeite waard om de YouTube video over deze gloeiwormen even te bekijken.

In de kleine bioscoop van dit 2000- inwoners tellende dorpje bekijk ik daarna alvast een prachtige film  over Fiordland en de Doubtful Sound. Morgen ga ik daar een overnight cruise maken.

Ongetwijfeld wacht me weer een mooi, nieuw avontuur!

1. Evelien:
    19 februari 2017
    Wat geniet ik van je verhalen en de foto's ! Fijn dat je zulke aardige mensen tegen komt !!
  2. Puck:
    19 februari 2017
    Prachtig! En wat leuk dat je al zoveel mensen leuke mensen hebt ontmoet. Xxx
  3. Mayke Dijkman:
    19 februari 2017
    WoW. Wat super fijn dat je zo geniet en lieve mensen ontmoet. Maar goed doet goed ontmoet!!!
  4. Els:
    19 februari 2017
    Lieve Najla, wat mooi om zo op reis te zijn en mensen echt te ontmoeten en zo te genieten van het natuurschoon in Nieuw Zeeland! Lieve groet...
  5. Marinka:
    19 februari 2017
    Zo globetrotter, na al die 'saaie' KLM- bestemmingen nu het echte werk! Fascinerend, die verschillende werelden, mensen en dieren die allemaal tegelijkertijd ergens leven. Heerlijk om daar van te genieten. Gisteren heb ik op jouw Heelsumse ook weer genoten. Nu wachten op een nieuw verhaal!
  6. Attie van Liere:
    20 februari 2017
    Wat een bijzondere reis maak jij zeg, ieder verslag is een
    klein feestje.
    Je schrijfstijl is ook erg beeldend, ik reis dus gewoon mee.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende deel.
    Lieve groet Attie
  7. Ans ballast:
    21 februari 2017
    Leuk om dit allemaal te horen. Fijn dat je gemakkelijk contact hebt. Het zal zeker prachtig zijn . En de natuur heel verschillend. Geniet er nog maar lekker van . En de bosbranden??? Lffs