Queenstown: stad van adrenaline-activiteiten.

24 februari 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Na een laatste heerlijke dag-van-niets-doen in Te Anau, ben ik sinds woensdagavond in de, zoals de Nieuw-Zeelanders het noemen, 'Adventure Capital Queenstown'  aan het schitterende Wakatipu-meer omringd door hoge, rotsachtige bergen. Veel, vooral jonge, toeristen komen hier naar toe voor spannende activiteiten zoals b.v.  bungee-jumpen, paragliden, zip-linen, jetboot-varen etc.
Het centrum, dat direct aan het  water ligt, is heel druk en de terrassen zitten iedere dag vol. Jaarlijks komen hier, schrik niet, 1,5 miljoen bezoekers!! Er hangt soms een beetje hippie-achtige sfeer en het tatoeage-gehalte is groter dan ik tot nu toe gezien heb. Sommige mensen gaan met een boog om Queenstown heen, maar ik vond het wel gezellig al die levendigheid aan en op het water. Backpackers liggen vaak in groepjes te zonnebaden op het kiezelstrand of zitten op het gras onder de bomen met hun pizza, cola of biertjes. En dat snap ik wel: NZ is duur en een wijntje op een terras kost al snel NZ$ 11,--(=€7,50)! Op die terrassen relaxen dan ook vaak de (meestal oudere) toeristen, die wat meer te besteden hebben.
Hoewel ik niet adrenaline-verslaafd ben, heb ik best even met het idee gespeeld om ook te gaan paragliden (zóó fantastisch; ooit 'geproefd' in Rio in mijn KLM-tijd). Tóch maar niet gedaan (leeftijd dus meer beren op de weg??? en een verstuikte enkel kan ik écht niet gebruiken!).  Maar ik heb volop genoten van al die andere "thrill-seekers", het schitterende uitzicht vanaf de berg waar zich dit allemaal afspeelt en natuurlijk veel foto's gemaakt. I.p.v. aan een soort matras naar beneden te zweven ben ik uiteindelijk maar te voet de berg weer afgedaald. Overigens zeker niet saai!

Rondom het meer is een kilometers lang en heel goed onderhouden pad aangelegd. Heerlijk om te wandelen en om even de drukte achter je te laten.

Vandaag met een uit 1912 daterend stoomschip, de TSS Earnslaw (50 m lang met 500 pk), gevaren naar een schapenfarm aan de andere kant van het meer. Dit uitje was wel een beetje hééél toeristisch. Een verkeerde keuze en  helemáál niet mijn ding. Voelde me net zélf een mak schaap, dat met de kudde meeging. Maar ja, het was vandaag heel warm, dus de boottocht was aangenaam en schapen scheren had ik nog nooit gezien. Overigens ligt het wereldrecord schapen scheren op 881 stuks op één dag. En dat is echt een prestatie!! Tjonge, wat is dat zwaar werk. Het is maar, dat jullie het weten.

2,5 dag Queenstown is wat mij betreft genoeg. Toch zal ik het strandje missen, waar mijn favoriete eet- en koffietentje 'The Bathhouse' aan ligt: iets uit het centrum, uitzicht op het meer en het stukje strand, waar ouders met hun kinderen spelen en afkoeling zoeken in het water. Morgenochtend vroeg neem ik afscheid van gastvrouw Judith en gastheer Alec. Met mijn reistas vol gewassen en gestreken kleren (super service!!) trek ik weer een stukje verder. Mijn volgende stop is  Twizel, vlakbij Mount Cook National Park.

1. Puck:
    24 februari 2017
    Wat een prachtige foto's!! heerlijk weer!
  2. Attie van Liere:
    Hallo Najla
    Nu word ik toch wel een ietsie pietsie jaloers hoor.
    Jij rolt van het ene in het andere avontuur, geweldig.
    Ik kijk uit naar naar het volgende verslag.
    Groetjes Attie
  3. Evelien:
    24 februari 2017
    Najla , ik merk dat ik echt uitkijk naar je verhalen ! Wat een gezellig sfeertje daar in Queenstown ! En wat een heerlijk weer ! Wij zaten in de storm , dus ik zou graag met je ruilen .
  4. Ans ballast:
    24 februari 2017
    Weer een super verhaal. Niet aan een matras is misschien wel verstandig. Wat hoor je en zie je veel. Wordt vast een dik fotoboek. Leuk dat er zoveel verschillende mensen zijn om een praatje te maken en te genieten van de super mooie natuur. Geniet lekker verder. Lffs
  5. Thea:
    24 februari 2017
    Wat een mooie foto's, wat n prachtige natuur, en wat een mooi om je wijze van reizen te volgen. Ook ik merk dat ik iedere keer weer uitkijk naar je volgende verhaal. Take care.
  6. Pia:
    24 februari 2017
    Najla, 'never a dull' moment, zo te lezen en te zien! Iedere dag maak je weer zoveel mee, je prachtige foto's laten ons ook zo meegenieten van je mooie reis! X
  7. Gerda en Per Bibow:
    24 februari 2017
    Ik verheug me nu al op november! Jou verhalen lezen is beter dan de Lonely Planet, maar samen bereiden jullie ons goed voor. Hoop alleen dat de gezondheid dan oké is. Zit nu aan de penicilline en dat ondanks prachtig weer in NO. Hoewel nu de wind begint op te steken. Zeker overgewaaid uit NL. Fijn dat je zo geniet van je reis en wij genieten van de verhalen en foto's.
  8. Trudy:
    25 februari 2017
    Lieve Najla,blij dat je niet bent gaan paragliden,veeeeeel te .gevaarlijk! Je hebt toch wel die film gezien:Intouchable: ?
    Fijn overigens voor je,dat je zo heerlijk geniet.En heel leuk voor allen die mee kunnen genieten via jou mail. Liefs van Trudy
  9. Titus:
    25 februari 2017
    Wat een fantastische foto's Najla!!! Maar ehhh.... het is maar goed dat ik er niet bij was hoor, anders hing je gewoon aan die delta vlieger! en ik erachteraan :)
    Wat is dit toch ontzettend leuk dat we met je mee kunnen lezen en kijken!!! Ik geniet er echt enorm van! dikke zoen!
  10. Mary Michels:
    25 februari 2017
    Het zijn weer prachtige plaatjes. Het lijkt me ook wel geweldig om daar boven te zweven, maar om het te durven is een tweede.
    Lieve groet.
  11. Els Maastricht:
    25 februari 2017
    Ik begrijp steeds beter waarom zoveel mensen naar NZ emigreerden en nog steeds. De foto met zicht op het meer via je appje lijkt bijna gefotoshopt. Hoe ga je dat straks doen, wennen aan ons grijze hokjeslandschap? Nou ja, wij hebben wel (en toen moest ik lang nadenken) mooie duinen, en grachten en, ja natuurlijk: carnaval!
  12. Ruud:
    26 februari 2017
    Haha, ja watjesgedrag komt met de leeftijd!!!
    Maar met zulk weer en uitzicht is het ook helemaal goed om lekker op een terrasje te genieten van een wijntje!
    BTW, nog steeds die leuke wijnboer nog niet tegengekomen???
    Prachtige plaatjes weer! Op naar het volgende avontuur! Ben benieuwd!!!