Mount Cook National Park

28 februari 2017 - Mount Cook National Park, Nieuw-Zeeland

Toen ik in Twizel uit de bus stapte werd ik allerhartelijkst opgewacht en verwelkomd door het echtpaar Diana en Robin, allebei zo eind 70. Ik was eerlijk gezegd een beetje verrast. Zouden zij de B&B nog runnen?, vroeg ik me af. Maar al snel werd duidelijk, dat Mike, de uitbater van Lakestone Lodge, zijn ouders had gevraagd om me even op te halen van het busstation. Ik kreeg gelijk een rondleiding door het 'centrum' van het gehuchtje en, o ja, de Winkel van Sinkel moest ik toch écht wel even zien. Daarna reden we in een traag tempo naar de Lodge en geregeld klonk het vanaf de achterbank á la mrs. Bucket: 'Watch out, Robin, there's a car coming, very fast'! Zijn antwoord: ' Yes dear!. Ongetwijfeld waren ze al jaren getrouwd! Ik vroeg me af waar ik terecht zou komen. Maar aangekomen bij de Lodge waren al mijn twijfels verdwenen.

Lakestone Lodge ligt op ongeveer 10 min rijden vanaf Twizel. Het is gebouwd op een heuvel, met uitzicht over Lake Pukaki, de Zuidelijke Alpen met daarin als middelpunt Mount Cook, met zijn 3754 m de hoogste berg van NZ. De Lodge heeft 6 kamers met grote panorama-ramen. Zelfs je bad staat voor een panorama-raam, zodat je altijd kunt genieten van dit spectaculaire uitzicht. Alle 6 kamers hebben de naam van een deel van de bergketen. Mijn kamer had de naam 'Ben Ohau'.

Na mezelf in mijn kamer gesetteld te hebben, ben ik gelijk richting het meer gegaan en  zo'n 2 uur over het Te Araroa-pad gewandeld. dat langs het meer slingert. Dit langeafstandspad loopt van het noordelijkste puntje van NZ tot het zuidelijkste puntje en is 3000 km lang. Je hebt ongeveer 5 maanden nodig om het helemaal te lopen. Na 'thuiskomst' waren er nieuwe gasten gearriveerd: Eric uit Frankrijk en Bryan uit Hongkong. Samen woonden ze al jaren in Toronto. We raakten aan de praat en het klikte meteen tussen ons. Dus besloten we om de volgende dag met elkaar door te brengen: in de ochtend een trail lopen bij de Tasman gletsjer en in de middag een helicopter vlucht maken over de Zuidelijke Alpen met een landing op één van de gletsjers.

De weg naar de Tasman gletsjer was prachtig en we stopten dan ook regelmatig om keer op keer die ene prachtige foto te maken. De wandeling daar was heel mooi, maar het is triest om te zien hoezeer de gletsjer in de loop der jaren in omvang is afgenomen.

In de middag kwam de helicopter ons ophalen bij de Lodge (!!!). We stapten in en wat we daarna zagen kan ik nauwelijks in woorden uitdrukken. Het was in één woord geweldig en héél indrukwekkend. Ik denk dat de foto's voldoende zeggen! Wat was dat genieten. Een onvergetelijke ervaring.

's Avonds hebben we met elkaar gegeten en samen zitten nagenieten van onze schitterende dag. En om de dag helemaal compleet te maken, ben ik nog in bad gegaan, heb alle lichten uitgedaan en liggen staren naar de miljoenen sterren aan de hemel. Zo helder heb ik het zelden gezien, want er is daar, bij helder weer, totaal geen licht-vervuiling.

Helaas moesten Eric, Bryan en ik de volgende dag afscheid nemen van elkaar en van de Lodge om verder te trekken naar onze volgende bestemming. Ik vond het heel jammer om hier weg te gaan, maar dit plekje en dit onvergetelijke uitzicht op Mt. Cook zal voor altijd in mijn geheugen gegrift staan.

Inmiddels ben ik in Wanaka, maar daar vertel ik jullie de volgende keer over. Tot dan!

1. Pia:
    Hi Najla,
    Kunnen door jouw fantastische reisverslagen en foto's volop
    meegenieten van je mooie reis! Dat je zo geniet....., kijk dat
    begrijpen we heel goed hoor!! X
  2. Els:
    27 februari 2017
    Lieve Najla, wat is dit weer een heel mooi stukje van je reis! Zowel wat betreft je ontmoetingen als wat betreft de mooie natuur waar je zo intens van geniet en mij van laat meegenieten door je leuke verslag... Ik zie het allemaal voor me.... lieve groet, Els
  3. Evelien:
    27 februari 2017
    Wat een prachtige ervaring en wat leuk dat je het met fijne mensen kon delen . Ik kijk uit naar je volgende avontuur !!!
  4. Geeke:
    27 februari 2017
    Hi Najla, Wat een geweldige ervaringen en wat laat je ons meegenieten door je verslag. Prachtige foto's waarop heel goed te zien dat je enorm geniet. Wat beleef je veel en wat onderneem je veel. Ik kijk uit naar je volgende belevenissen! X
  5. Marjolein:
    28 februari 2017
    Hoi Najla, wat leuk om zo mee te genieten met je reis en wat een leuke verhalen en prachtige foto's, geweldig!! Liefs Marjolein
  6. Wil:
    28 februari 2017
    Wat een mooi verhaal weer Najla met prachtige foto's, indrukwekkend! En wat leuk dat je steeds fijne mensen ontmoet! X
  7. Sanny:
    28 februari 2017
    Ons NZ fotoboek ligt op tafel en bij jouw verslag halen we de reis van ons zelf ook weer helemaal op.
    Wat heerlijk om 6 jaar later weer op reis te gaan maar nu met jou!!
    Thnx, lieve groet.
  8. Jan:
    28 februari 2017
    Post van Najla! Als er zo' n mailtje binnenkomt, ben ik niet meer te houden: meteen lezen! Wat een fantastische plek is ook dit weer. Het toppunt lijkt me wel het bad met zicht op een prachtige sterrenhemel. Geweldig! Zo'n mooie sterrenhemel doet me denken aan een bezoek aan een afgelegen Spaans dorp van vele jaren geleden. Ook daar geen lichtvervuiling, maar eindeloos veel sterren. Je verdwijnt er bijna in, bij wijze van spreken.
    Ik kijk al weer uit naar de volgende post.
  9. Mayke Dijkman:
    28 februari 2017
    Heaven on Earth!!!! WoW. Zo blij voor jou!!!!!!!!!
  10. Ruud:
    28 februari 2017
    Begin nu toch wel een heel klein beetje jaloers te worden...!!!
    Geniet maar een beetje extra voor ons!!!
  11. Els Maastricht:
    1 maart 2017
    Oh Najla, hoe moet dat nu straks weer in Nederland, zelf fietsen, autorijden, zonder helicopter? Als ik het zo lees sla je alles op onder je huid, achter je ogen, dat wordt nog een tijdje ongeveer 5 cm boven de grond zweven hier. Denk daar nog maar niet aan, elke dag duurt vast een week, leegdrinken tot de laatste druppel. Over drinken gesproken: beetje goede wijn daar? Liefs
  12. Ans ballast:
    1 maart 2017
    Oh Najla wat een ervaringen en indrukken. Niet uit te leggen denk ik.
    Die vluchten wat super. Geniet lekker verder en we horen je graag weer. Lffs
  13. Inez Schipper:
    2 maart 2017
    Wat heb je weer veel gezien en gedaan, elke dag een nieuw avontuur!!
    Mooi om te lezen:)
    Wat is dat genieten, heel bijzonder, hoe jij dat doet:)