Nelson en daarna naar huis...!

14 maart 2017 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Terwijl ik dit laatste verslag schrijf, zit ik comfortabel opgekruld op mijn lekkere bank op mijn 'eigen' terras mét uitzicht op de ondergaande zon. Pot thee bij de hand.
Morgen begin ik aan mijn (lange) reis naar huis. Aan de ene kant is het natuurlijk heel fijn om iedereen weer te zien, te slapen in mijn eigen bed en straks weer een lekker balletje te slaan in Heelsum. Maar tegelijkertijd voel ik ook een soort weemoed om afscheid te nemen van dit prachtige land, waar ik bijna 5 weken een stukje van heb mogen leren kennen.
Het stadje Nelson ( ongeveer 45.000) inwoners) in het noorden van het Zuider eiland was een mooie afsluiting van deze voor mij bijzondere reis.
Toen ik hier aankwam kreeg ik gelijk al het gevoel, dat ik het in Nelson wel naar mijn zin zou krijgen. De aankomst op het kleine vliegveld was voor mij op zich al apart: mijn bagage kon ik ophalen vóór de aankomsthal. Er kwam een medewerker in bermuda-uniform aangereden met een karretje met koffers en één daarvan was de mijne. Kon hem er zo afhalen. Toen met de shuttle naar mijn nieuwe onderkomen voor 3 nachten: de Joya Garden in een rustige wijk met heel smaakvolle huizen en veel groen, maar op loopafstand van het centrum. Daar werd ik warm begroet door de Nederlandse Paulina. Onder het genot van een heerlijke kop thee maakten we kennis met elkaar en dat voelde al een beetje als thuiskomen. Toen ik daarna mijn mooie, stijlvol ingerichte kamer zag met dat terras en dat uitzicht...!
In de middag natuurlijk gelijk het stadje verkend en nog wat extra informatie verzameld voor de volgende dag. Op mijn programma stond sowieso het 'WoW museum' met een collectie van 10-tallen schitterende, kleurrijke en fantasievolle kostuums gemaakt door steeds weer zeer creatieve mensen uit vele landen, die sinds de 80-er jaren meedoen aan het WoW- festival (WoW staat voor World of Wearable Art).De winnaar krijgt als prijs een contract bij Cirque du Soleil. Verder staan er ook nog  een enorm aantal klassieke auto's tentoongesteld, die niet zo mijn enorme aandacht hebben, maar die een droom voor de liefhebber moeten zijn.
Vervolgens naar 'the Center of New Zealand' geklommen om een prachtig uitzicht over de stad te krijgen en daarna rondgeslenterd door de Queens Garden.
Als afsluiting van mijn weken Zuider eiland stond een dag zeilen gepland langs het Abel Tasman National Park. Maar toen ik 's ochtends naar buiten keek, zag ik alleen maar donkere wolken en regen. En tóch werd het een schitterende dag. De zon kwam door en met een 10-koppig internationaal gezelschap plus skipper Mark hebben we heerlijk relaxt gevaren en genoten van de prachtige omgeving, de fauna en de rust op het water.
Na weken, waarin ik zoveel indrukken en ervaringen heb opgedaan een echt fijn afscheid van een -qua natuur-  paradijselijk land.
Morgen ga ik weer richting de Lage Landen en, zoals altijd, kom ik thuis met meer vragen dan antwoorden. Ik heb - voor mij - één van de mooiste landen ooit mogen bezoeken. Maar het is natuurlijk niet alleen maar een soort paradijs. Hier wonen gewone mensen in een maatschappij met dezelfde problemen en zorgen zoals die wij hebben en kennen. En soms met nog ándere zorgen. Ik heb als bezoeker/toerist alleen maar de buitenkant kunnen zien. Een enkele keer kon ik even 'naar binnen kijken' na gesprekken met 'locals' of door het dagelijks lezen van de krant.
Hoe het ook zij, ik heb genoten. Ik wilde hier zo graag naar toe en ik heb het mogen zien. En als het aan mij ligt, dan kom ik terug voor het Noorder eiland en voor al dat moois wat ik nog niet gezien heb....!

1. Els:
    14 maart 2017
    Lieve Najla, wat heb je een mooie reis gemaakt.... en ja, dit land geeft stof tot nadenken hè...
    Ik herken je foto's van Abel Tasman-zeiltocht!
    Goede thuisreis toegewenst!
    Liefs, Els
  2. Evelien:
    14 maart 2017
    Wat fijn om je laatste verhaal te lezen . Wat zijn die 5 weken snel voorbij gegaan ! Je gaat het eiland zeker missen , maar hier begint het nu toch echt een beetje voorjaar te worden en kunnen we lekker weer wandelen .
    Goede reis !!!
  3. Ilona:
    Goede thuisreis Najla.
    Ook thuis zal het best weer heerlijk zijn alleen al omdat het echt lente is geworden.
    Hoop je gauw te zien als ik eind maart even naar huis vlieg.
    ( dochter en kleindochter zijn allebei 6 april jarig, vandaar )
    Liefs
    Ilona
  4. Laura:
    14 maart 2017
    Wat zijn die weken toch omgevlogen...! Geniet van de laatste momenten in dit prachtige land. En kom anders een keertje met mam een dagje naar Maastricht om alle verhalen te vertellen :-)
    Goede reis terug gewenst!
  5. Joyce:
    Lieve Najla,

Bedankt voor al je mooie verhalen en foto's. Ik vond het leuk je helemaal te volgen op deze prachtige reis. En ik wens je een goede reis naar huis.

Groetjes van,
    Joyce
  6. Thea:
    Ha Najla.

Dank voor 't delen van jouw verhalen en ik wens je een goede terugvlucht.
    Thea
  7. Gerda en Per Bibow:
    14 maart 2017
    Lieve Najla, we wensen je een goede reis naar huis, maar zullen we je verhalen missen. Als ik naar NL kom in Mei hoop ik nog meer foto's te zien en nog meer verhalen te horen. Per en Gerda.
  8. Wil:
    14 maart 2017
    Lieve Najla, ook wij danken je voor de mooie verhalen en foto's. Wat kun je al het moois dat je gezien hebt toch prachtig beschrijven! Een hele goede thuisreis! XX Gert en Wil
  9. Jan:
    Ha Najla,

Tsjonge, wat ging dat snel! Een heel goede terugreis gewenst. Het zal wel even afzien en afkicken zijn. Dat hoort er nu eenmaal bij. En daarna hoop ik je weer gauw in levende lijve te zien!
  10. Regina:
    14 maart 2017
    Bedankt voor je prachtige verhalen en foto's! Goede vlucht naar huis!
    Liefs en tot volgende week op de golfbaan!
    Regina
  11. Gerda, Bennekom:
    Nasjla,
    bedankt voor de mooie verhalen en foto's. Een hele goede en prettige terug reis.
    Dikke knuffel en ik zien je volgende week met de voorjaarslunch.
  12. Geeke:
    14 maart 2017
    Lieve Najla, wat zijn die weken omgevlogen en wat heb ik genoten van jouw verhalen en foto's. Wat een geweldige ervaring moet dat zijn! Ik wens je een hele goede terugreis en tot ziens in het Julianapark!
  13. Attie van Liere:
    14 maart 2017
    Heel hartelijk dank voor je prachtige reisverhalen.
    Een voorspoedige terugreis, en gauw tot ziens.
    Grtjs Attie
  14. Marijke:
    14 maart 2017
    Lieve Najla, Dank voor het mogen meegenieten van deze prachtige reis. Goede vlucht terug en tot volgende week. Lieve groet van mij.
  15. Nelly:
    15 maart 2017
    wat jammer dat je reis afgerond wordt; ik zal je prachtige verhalen en schitterende foto's missen!
    en wat fijn dat je weer thuis komt en dat we elkaar dan weer kunnen ontmoeten!
    een goede thuisvlucht gewenst en tot gauw horens/ziens !!!
  16. Mary Michels:
    15 maart 2017
    Bedankt voor al het moois dat je hebt laten zien en de prachtige verhalen daarbij. Goede reis gewenst naar huis. Tot gauw. Lieve groet.
  17. Inez Schipper:
    15 maart 2017
    Lieve Najla,wat fijn dat je. Je droom waar hebt kunnen maken!!
    Het waren prachtige verhalen, van een mooi land, nog zo puur!!
    Geniet nog even:)
    Goeie reis!!! xxx
  18. Kitty jalink:
    15 maart 2017
    Hoi Najla, goeie reis en alvast welkom thuis. Het is hier vandaag prachtig weer en we hebben gestemd!!! Er wacht ons een spannende avond. Veel liefs,
  19. Ans ballast:
    15 maart 2017
    Lieve Najla. Het was geweldig om op deze manier met je mee te reizen. Je kunt het geweldig verwoorden. Ik wens je een fijne teis terug en zien je snel. Hier een beetje lente. Lffs xx
  20. Tineke en Wim:
    15 maart 2017
    Lieve Najla. Wat zullen we je mooie reisbeschrijvingen en foto's missen, maar we vinden het ook leuk dat je straks weer thuis bent; het zal voor jou wel wennen worden! Ter informatie : de VVD lijkt de grootste te worden.... Liefs, Wim en Tineke.
  21. A.busquet:
    16 maart 2017
    Jammer,Nasla,dat fe reisverhalen ten einde zijn.Heb er van genoten!
  22. Marinka:
    20 maart 2017
    Wel wat laat met reageren, maar ik hoop dat je een goede reis hebt gehad en je eerste balletje weer hebt geslagen.
    Wat heb je genoten. Dat is weer wennen in ons kikkerlandje! Ik zit tussen dozen en ben 's nachts al 100x verhuisd... Nu nog echt, ik spreek je daarna!